zaterdag 22 april 2023

Wadi Rum en Aqaba

Vanaf Petra rijden we via de Kings Highway en Dessert Highway verder naar het Zuiden. Altijd even opletten want naast de vaak niet aangekondigde verkeersdrempels kan er altijd een kudde geiten, schapen of kamelen de weg oversteken.

Het rotsachtige landschap gaat langzaam over in een woestijn van rood  zand en bergen we zijn bij Wadi Rum.Wadi Rum is denk mede bekent beroemd geworden door de speelfilms die in dit gebied zijn opgenomen. Zoals de klassieker "Lawrence of Arabia" (met Omar Sharif, en Peter O'Toole), welke gaat over de Arabische revolutie. Midden in die woestijn zien we een oude stoomtrein met wagons staan en gaan even een kijkje nemen.

Deze stoomloc rijd niet meer, maar het treinstel daarachter wel een paar maal per week en dan een scène uit de film wordt nagespeeld. Dat wil zeggen dat je tijdens de rit wordt overvallen door Arabieren te paard haha. (grappig !! jammer genoeg is er geen plek meer de komende dagen)

Voor wie hem niet kent, hier de scène uit de film

En een link naar de BBC Traffel Show over deze "Train Ride: Journey Through 1916"

We overnachten in de woestijnen van Wadi Rum, maar omdat we geen 4WD auto hebben, hebben we afgesproken met Mohammad die ons komt ophalen bij het benzine station in de buurt.

Na een kwartiertje rijden door de woestijn zien we in de verte de "bubbel tenten" van ons kamp liggen.

Wat een uitzicht en wat een bijzonder landschap, alsof we op Mars zijn aangekomen haha.

Het blijkt dat precies op deze locatie ook de film "The Martian" (met Matt Damon die op Mars moet overleven). Hier een fragment

's Middags doen we een Sun Set Jeep tour door de woestijn (samen met een Frans stel) Mohammad laat ons mooie plekjes zien.

Maar na een uurtje maakt de auto wel heel vreemde geluiden. "No problem sir everything is oke". Nou wij dachten van niet Mo, er is iets afgebroken van het achterwiel. Met een MacGyver touwtjes hebben we nog wat geprobeerd te maken, maar helaas. Nadat 4 andere deskundigen hun mening hadden gegeven, kwam er toch een andere auto

En waren nog ruim op tijd voor de zonsondergang.

Terug naar het kamp en voordat we gaan eten even bijkomen van het hobbelen door de woestijn bij onze bubbeltjes tent. Best wel luxe tentje hoor met airco en badkamer, en bed waaruit we vannacht hopelijk een uitzicht uitzicht op de sterrenhemel hebben.

Het is een beetje bewolkt, en echt helemaal donker is het niet (omdat er toch wel wat licht aan staat, ook bij andere kampen in de buurt) Maar toch heel veel meer sterren kunnen zien dan in Den Haag.

Niet echt een scherp fotootje met je mobiel, maar bij toeval staat zie je wel een treintje van "12 Starlink Internet Satellieten op een rijtje" (links in het midden)

De volgende dag brengt Mohammad ons weer terug naar onze auto, een rijden we naar het havenplaatsje Tala Bay  15km onder Aqaba bij de grens van Saoedi Arabië. Hier kunnen we de laatste 3 dagen van onze reis relaxen en verkoelen aan het zwembad (het is hier inmiddels 38 graden)

Of aan het strand. Het is geen lekker zandstrand, maar wel helder water om te snorkelen. Vanaf het strand, zie je aan de overkant Egypte en Israël liggen.

Het is vrijdag de laatste dag van onze vakantie en de laatste dag van de ramadan. Het is een flinke rit van Aqaba naar Amman. Onderweg zien we al dat iedereen zich aan het voorbereiden is op het (suiker)feest van vanavond. Allemaal erg vrolijk/uitgelaten en heel netjes gekleed, grappig al die kleintjes die vaak zwaaien. We nemen een kleine omweg om ook "de Jordaanse Grand Canyon" nog te zien.

In het vliegtuig zien we nog de Dode Zee (met links Jordanië, en Rechts Israël)

Nou, dit was de laatste blog van onze roadtrip door Jordanië. We vonden de mensen allemaal erg vriendelijk, en een land met hele mooie stukken natuur (in tegenstelling tot de huizen/steden) Maar we zijn nog geen echt fan van het lokale eten geworden

Bedankt voor jullie likes en leuke en lieve reacties